Chce vaša firma podporiť ľudí na Ukrajine? Urobte to správne

Situácia na Ukrajine je vážna a je preto pochopiteľné, že nám osud našich východných susedov nie je ľahostajný. Množstvo jednotlivcov a firiem chce podporiť tých, ktorý to skutočne potrebujú – tu je niekoľko tipov, ako to urobiť správne.

Na Slovensku sa zdvihla vysoká miera solidarity a pomoci Ukrajine, ktorá zažíva jednu z nepredstaviteľných a najtragickejších udalostí. Osud ukrajinských ľudí nám nie je ľahostajný. Pomocnú ruku podávajú nielen štátne inštitúcie, neziskové organizácie, jednotlivci, ale tiež súkromné spoločnosti.  Ako však podporiť ľudí na Ukrajine tak, aby táto pomoc bola skutočne užitočná, a zároveň nedošlo k poškodeniu vašej firmy či značky?

Začnite u seba

Ak chcete podporiť ľudí na Ukrajine, ujasnite si v prvom rade svoje možnosti. Začnite u svojich ľudí – či niekto z vášho najbližšieho okolia alebo vašej firmy nepotrebuje vašu pomoc. Môžu to byť vaši klienti, zamestnanci, ich rodiny či blízki. Najlepšia pomoc je konkrétna a adresná.

Následne si vyhodnoťte, či pôjde o hmotnú pomoc alebo o finančný príspevok. Nájdite si overené spoločnosti, ktoré skutočne pomáhajú a skontaktujte sa s nimi.

Najskôr konať

Ak sa už rozhodnete pomôcť, berte to ako záväzok. Tu nejde o pozitívne PR, ale o skutočných ľudí v tragickej situácii. Ako uvádza Asociácia komunikačných agentúr, najhoršie je zviditeľňovať sa cez pomoc, ktorá sa nestala, alebo je robená zo zištných dôvodov. K podpore sa už prihlásilo množstvo veľkých a známych značiek, ale to vás nemusí odradiť – každá pomoc sa počíta. Dôležité je, aby ste uskutočnili naozaj všetko, čo ste komunikovali.

Mediálny priestor

Ak už máte objednaný mediálny priestor, zvážte jeho využitie na vyššie ciele – napríklad na ďalšiu podporu ľuďom na Ukrajine, na zastavenie šírenia dezinformácií alebo pre organizácie, ktoré majú naliehavé výzvy – Červený kríž a podobne. Vašu pomoc viete vhodne šíriť aj cez vaše vlastné kanály, ako je webová stránka, blog, sociálne médiá a podobne.

Nešírte dezinformácie

Overené informácie pomáhajú, dezinformácie škodia. Vďaka tomu, ako komunikujete, môžete prispieť k vyššej kvalite mediálneho priestoru a k tomu, aby sa čo najviac podstatných informácií dostalo k čo najväčšiemu slovenskému publiku.

Nešírte urážlivý obsah

Skontrolujte si, či vaše reklamné texty neobsahujú nevhodné slová, ako ´invázia zliav´, ´útok či vojna cien´, ´kolóny´, ´výsadok´ a podobne. Aj keď sa to inokedy môže zdať skvelé, v aktuálnej situácii ide o cynické a urážlivé slovné spojenia. Rovnako si skontrolujte, či sa vaše kampane nevyskytujú na dezinformačných weboch.

Správne umiestnenie

Tiež si skontrolujte, či sa vaše reklamy nezobrazujú pri nevhodnom obsahu – môže to totiž poškodiť vašu značku. Zastavte kampane v takých médiách, kde sa to môže stať a rovnako skontrolujte sociálne siete. Nechcete, aby obsah v spojení s vašou firmou vzbudzoval negatívne asociácie. Sledujte tiež, či nedochádza k nevhodnému spájaniu vašej značky s aktuálnymi udalosťami – napríklad formou memečiek, slovných hračiek, gifov a podobne.

Komunikujte so zamestnancami

Nezabudnite o všetkom informovať vašich kolegov, zamestnancov aj partnerov. Vysvetlite im váš postoj k aktuálnej situácii, objasnite kroky a aktivity, ktoré plánujete realizovať a dôvody, ktoré vás k tomu vedú. Neklamte, nezahmlievajte, buďte transparentní. Zamedzíte tým vzniku špekulácií, fámov, hoaxov, aj prípadným nevhodným aktivitám, konfliktom či obvineniam. Tiež pomôžte vašim zamestnancom, aby sa dostali k informáciám, ktoré sú overené a dôveryhodné.

Vyjadrite podporu zamestnancom, ktorých sa táto vážna situácia dotýka, určte si procesy ako im pomôcť. Rovnako motivujte a podporujte kolegov, ktorí chcú z vlastnej iniciatívy pomáhať ľuďom na Ukrajine. Starajte sa o duševné zdravie svojich kolegov, v tejto situácii je to skutočne dôležité.

Pár tipov na záver: