Chcete spolupracovať s influencerom? Tu je 5 tipov, ktoré vám povedia, ako si vybrať správne

Výskumy hovoria, že predaj výrobkov prostredníctvom influencera sa firmám môže oplatiť. Influencer marketing je čoraz populárnejší aj na Slovensku. Viete však, ako spoznať kvalitného influencera presne pre vašu značku?

Základným princípom podnikania je predávať a generovať zisk. Firmy hľadajú rôzne možnosti, ako ho dosiahnuť, a doba ich naučila byť čoraz viac kreatívnejšími. Ak v minulosti predávali cez známe tváre v televíznych reklamách, teraz sa komunikácia presunula do online sveta. A preto je influencer marketing vyhľadávaným (a je nutné zdôrazniť, že ak sa robí správne, aj efektívnym) nástrojom, ako zvýšiť predaj svojich produktov.

5 kľúčových ukazovateľov, ktoré by mal spĺňať váš influencer:

Na čo si dať pozor, aby sme sa pri jeho výbere nespálili a nevyhodili marketingový budget von oknom, sme si povedali v minulom článku. Spoznať kvalitného influencera pre vašu značku je teda možné, chce to len trochu času. Tentoraz tu mám pre vás 5 základných charakteristík, na ktoré by ste sa mali pri jeho výbere zamerať, aby ste vybrali najlepšie:

  1. Relevantnosť

Počet fanúšikov pri influencerovi naozaj nie je zárukou, že sa vaše produkty budú predávať ako teplé rožky. Ich počet je totiž možné umelo navýšiť, napríklad ich nakúpením. Príklady takýchto influencerov sú známe aj zo Slovenska a nie je ich málo.

Vy sa radšej zamerajte na to, či sa influencer, ktorý vás zaujal, venuje aj témam, ktoré sa prepájajú s vašou značkou či produktom. Ak takéto spojenie reálne neexistuje, väčšina jeho fanúšikov pochopí, že spolupráca je hraná (platená a teda nie je skutočná). Výskumy ukazujú, že práve vhodné prepojenie je kľúčové, inak dané promo stráca zmysel a fanúšikovia ho prejdú v podstate bez povšimnutia. Možno dajú pod post či video lajk, ale reálne si vašu značku nezapamätajú, ani s ňou neurobia žiadnu interakciu. A už vôbec nič u vás nekúpia.

  • Cieľová skupina

Ak máte produkty, ktoré nakupujú predovšetkým ľudia 35+, určite nie je dobrým výberom mladý muž, ktorý ukazuje ako hrá PC hry a jeho fanúšikovia sú mladí ľudia do 18 rokov. Aj keby ich mal mať milión a živo by na jeho príspevky reagovali. Takíto ľudia nikdy skutočne neocenia váš produkt a nestanú sa vašimi lojálnymi či pravidelnými zákazníkmi. Nebojte sa preto pred rozbehnutím spolupráce opýtať na publikum a cieľovku, ktoré influencer má. Skôr na kvantitu sa teda sústreďte na kvalitu.

  • Dĺžka spolupráce

Jednorazové a najmä krátkodobé spolupráce nemusia byť až také výhodné. Uvedomte si, že fanúšikovia nie sú každú jednu sekundu pripravení nakupovať. Riešia svoje veci. Preto ak sa pustíte do proma a obmedzíte akciu napríklad len na 24 hodín, nemusí to zafungovať. Často sa stáva, že im produkt zostane v podvedomí a objednávku sa rozhodnú urobiť až o týždeň. No vtedy je už napríklad váš promo kód neplatný – a vaša spolupráca (a teda aj investovaný budget a reálny nákup) úplne stratili význam.

  • Zákonnosť

Množstvo influencerov v snahe zaujať a získať čo najviac klientov zabúda na to, že aj takéto spolupráce majú už svoj zákonný rámec. Malo by byť preto štandardom označiť ju ako platené promo. Ak tak neurobia, nielenže si podrývajú svoju vlastnú autoritu, ale tiež kazia tvár značky, ktorú propagujú. Fanúšikovia si totiž môžu myslieť, že takéto protiprávne správanie je pre značku bežné a to ju degraduje a diskvalifikuje. Pred rozbehnutím spolupráce sa teda pozrite, ako u vami zvoleného influencera prebiehajú spolupráce a či sa ich „nebojí“ priznať, ale hrdo si za nimi stojí.

  • Cieľ

Ak presne neviete, čo by ste chceli dosiahnuť spoluprácou s influencerom, poradila by som vám, aby ste sa do toho nehrnuli a dali tomu čas. Premyslite si, či vám ide o zvýšenie znalosti vašej značky, zvýšenie vašich fanúšikov na sociálnych sieťach alebo návštev webu, predaj produktov, využitie zľavového kódu a podobne. Všetko toto má totiž rozhodujúci vplyv na koncept, obsah aj efektivitu vašej spolupráce.

Ak ste si istí, že ste vybrali naozaj kvalitného influencera, nie je hanba požadovať od neho zopár informácií ešte pred spoluprácou a dohodnúť si jasné pravidlá. Aké, to si už povieme nabudúce.