1010 CommunicationsMarketing

Získajte náskok pred konkurenciou, ponúknite benefit navyše

Ekológia je v roku 2021 jedným z TOP kľúčových slov, ktoré sa čoraz častejšie objavujú v marketingu značiek. Popri výhodnej cene či trendovosti daného produktu sa stáva významným faktorom, ktorý ovplyvňuje nákupné správanie spotrebiteľov. Prečo by ste na ňu mali myslieť aj vy?

Aktuálna situácia zamestnáva mysle marketérov a obchodníkov teraz zrejme najmä smerom k lockdownu, ktorý v stredu vyhlásila vláda, či k vyladeniu ich eshopov a celého reťazca na správne fungovanie predaja. No po upokojení nastane aj tu priestor na to, aby ste zákazníkom ponúkli istú pridanú hodnotu, ktorá ich „postrčí“ k tomu, nech u vás nakúpia. Ako ukazujú prieskumy, môže to byť práve aspekt ekológie a trvalej udržateľnosti.

Spoločenská zodpovednosť ako trend

Začalo to práčkami triedy A a niekoľkými plus navyše, pokračovalo to úspornými LED žiarovkami a  ekologickou likvidáciou starých spotrebičov a ich obalov aj výmenou plastových slamiek za sklenené, kovové, papierové, jedlé ovocné… Ekológiu ako jeden z TOP 5 trendov definoval pre rok 2021 výskumný inštitút IGD a čoraz viac sa objavuje v celkovom správaní a fungovaní firiem. Nielenže prinášajú produkty, ktoré sú šetrnejšie k životnému prostrediu, ale sú tiež ekologicky balené či následne aj rozložiteľné. Ide teda napríklad o výrobky z biobavlny, certifikovaného dreva či kávy, vyrábané bez chemických látok alebo rovno z recyklovaných PET fliaš.

Značky vo svojom marketingu nabádajú zákazníkov na to, aby si nekupovali nové oblečenie, ale radšej nosené, či si dopĺňali drogériu a potraviny do vlastných nádob. Firmy, ako napríklad Tchibo, ktoré je treťou najobľúbenejšou značkou v SR podľa prieskumu KPMG, vyzývajú ku celospoločenskej zodpovednosti a čoraz viac zákazníkov na tieto témy aj reflektuje. Veď kto by nechcel, aby sa jeho deti mohli hrať von na čistom vzduchu alebo sa vybrať na výlet do prírody?

Menej odpadu, ideálne žiaden

Avšak pandémia priniesla smerom k ekológii aj zjavné negatíva – ide najmä o rapídny nárast produkcie odpadu, ktorý sa na Slovensku, bohužiaľ, stále vo veľkej miere skládkuje (až 48,4 %). Pritom napríklad v susednom Rakúsku skončia na skládkach len 2 %, ostatný sa buď zrecykluje a kompostuje (59 %) alebo energeticky zhodnocuje (39 %). Predpokladá sa, že v roku 2035 každý Slovák vyprodukuje o 30 % viac odpadu ako v roku 2020. Napríklad obyvateľ Trnavského kraja vytvoril už v roku 2020 584 kg odpadu. Slovensko sa pritom zaviazalo, že do roku 2035 bude recyklovať minimálne 65 % komunálneho odpadu.

Je síce skvelé, že odpad triedime čoraz viac, veď podľa dostupných zdrojov narástol o 13 percent, no produkcia plastového odpadu sa zvýšila až o 16 %, pričom najväčší podiel obalov bol zo segmentu potravín a drogérie. Potrebu recyklácie si uvedomuje aj Ministerstvo životného prostredia, predajcovia a výrobcovia, veď práve preto ideme od 1.1.2022 plastové fľaše zálohovať. A tak vznikol projekt Slovensko zálohuje. V konečnom dôsledku však tento projekt zafinancujú samotní zákazníci.

O čo lepšie by bolo plastový odpad netvoriť a tým pádom ani neznečisťovať našu prírodu a planétu? Práve na túto kreatívnu ideu dlhodobo vsádza značka SodaStream. Aktuálne prišla s konceptom Slovensko uvažuje, ktorý sa snaží zmeniť konzumné správanie spotrebiteľov a prináša hneď pár tipov, ako to urobiť. Pozitívne reakcie fanúšikov na jej sociálnych sieťach dávajú tušiť, že sa rozhodla ísť správnym smerom.

A ešte o kúsok ďalej – kuchynský odpad

Úplne samostatnou kapitolou je kuchynský odpad – podľa štatistíkpotraviny aspoň raz za týždeň vyhodia do koša dve pätiny ľudí, 7 % ich dokonca vyhadzuje denne. Ročne tak na Slovensku vyhodíme viac ako 860 tisíc ton potravinového odpadu. Potraviny tvorili v minulom roku takmer polovicu (!) zmesového komunálneho odpadu. Aj preto sa Európska únia a jej členské štáty zaviazali znížiť potravinový odpad do roku 2030 na polovicu. Od tohto roka vláda presunula riešenie do rúk samospráv, ktoré pre obyvateľov pripravili špeciálne kontajner. Ale v lete či po sviatkoch všetci vieme, aké je utrpenie ísť čo i len okolo, o skladovaní doma v byte ani nehovoriac.

Aj preto množstvo značiek stavilo vo svojej ponuke na produkty, ktoré majú šancu osloviť množstvo ekologicky zmýšľajúcich ľudí. Príkladom môže byť značka domácich spotrebičov Sage, ktorá v uplynulom mesiaci priniesla z ďalekej, ale zjavne ekologickejšej Kanady na slovenský trh prevratný elektrický kompostér FoodCycler, ktorý sa dá využiť najmä v mestských bytoch či satelitoch. Spracúva nielen klasický odpad po zelenine a ovocí, ale aj vajíčkové škrupiny či mäso a to bez zápachu. Výsledkom je zredukovanie odpadu o 80 %! Výsledný substrát je navyše plne ekologický a využiteľný ako hnojivo do kvetináčov či na trávnik. Skrátka super nápad!

Možností ako priniesť svojim zákazníkom okrem kvalitných produktov a výborných služieb aj ďalšiu pridanú hodnotu – napríklad vo forme zdravšieho a čistejšieho prostredia – je skrátka viac. Stačí len pouvažovať, čo osloví tých vašich.