Hľadá vaša firma nových kolegov? Tu sú tipy, ako zvýšiť počet uchádzačov

Medzi HR odborníkmi a personalistami nie je žiadnym tajomstvom, že aj keď je aktuálne veľa voľných pracovných miest, hlási sa na ne čoraz menej ľudí. Najnovšie výskumy navyše ukazujú, že uchádzači o prácu sú vyberavejší – pre recruiterov to môže predstavovať zásadný problém.

Nájsť si vhodného nového kolegu je z roka na rok ťažšie. Uchádzači o prácu sú viac prieberčivejší, prezerajú si viac ponúk ako v roku 2019 a tiež viac premýšľajú pred potvrdením svojho záujmu.

„Nábor a výber nových zamestnancov nezačína len prvým pohovorom, ale ide o celkový komplexný proces pre danú spoločnosť. Na prilákanie nových talentov je v súčasnosti potrebné využívať inovatívne komunikačné kanály, no najmä prepracované spôsoby a recruiterské techniky,“ hovorí Zuzana Rumiz, prezidentka Asociácie personálnych agentúr Slovenska (APAS) – profesijného združenia, ktoré je silným partnerom nielen pre domácich a zahraničných zamestnávateľov, no tiež odborové zväzy, inštitúcie aj orgány štátnej správy. Tu je len niekoľko spôsobov, ako kandidátov motivovať k záujmu o vašu pozíciu:

Zjednodušte prijímanie žiadostí

Zaslanie životopisu a motivačného listu by malo vyžadovať minimálne úsilie. Odstráňte všetky nepotrebné kroky a spravte ho čo najjednoduchšie. Výskumy ukazujú, že miera konverzie smerom k uchádzačom sa zvýši o 365 %, ak podanie žiadosti o zamestnanie trvá päť minút alebo menej.

Uvádzajte mzdu aj všetky benefity

Okrem toho, že je to zo zákona prikázané, je to jedna z kľúčových informácií, ktoré chcú uchádzači vedieť. Rovnako ako o benefitoch, ktoré im vaša spoločnosť dokáže poskytnúť – či už ide o flexibilnú pracovnú dobu, prácu na home office alebo hybridný model, nezabudnite to všetko uviesť ideálne na popredné priečky vášho inzerátu. 

„Uvedomte si, že ak zadáte popis práce do inzerátu, je to len informácia o tom, čo všetko bude kandidát robiť pre vašu spoločnosť. Jeho však zaujíma všetko o tom, čo mu vie vaša firma poskytnúť. Nejde len o výšku mzdy a benefity, ale aj o súlad hodnôt, o to, aký kariérny postup ho čaká a podobne,“ vysvetľuje odborníčka z APAS.

Buďte struční a autentickí

Uchádzači si prezerajú takmer dvakrát toľko pracovných ponúk na jednu žiadosť ako pred dvoma rokmi, čo znamená, že potrebujete, aby vaša ponuka vynikla. Zdôraznite, čo je možné získať novou pozíciou a nezabudnite ani na štipku humoru. No ak na formálnu pracovnú pozíciu pripravíte inzerát, ktorý je príliš „kreatívny“, môže sa takáto ponuka zdať pre uchádzačov neprofesionálna a nebudú na ňu reflektovať. Naopak – v marketingu alebo podobnom povolaní môže byť takýto inzerát skvelý.

Ponuka by mala byť presvedčivá a tiež stručná: kratšie pracovné pozície (menej ako 300 slov) vedú zvyčajne k väčšiemu počtu žiadostí a to priemerne o 8,4 %. Tiež maily do 400 znakov majú o 22 % vyššiu mieru odozvy, ako tie dlhšie.

Uveďte maximálne 6 požiadaviek

Dlhý zoznam požiadaviek, ktoré musí kandidát spĺňať, záujemcov skôr odradí. Môžu sa totiž obávať, že niektorej z nich nevyhovejú, a tým pádom budú z výberového procesu vylúčení. Vyberte si len tie skutočne kľúčové. Navyše pri základných, nekvalifikovaných pozíciách alebo miestach pre absolventov minimalizujte požiadavku na prax.

„Samozrejme, absolventi môžu získať prax počas štúdia cez rôzne stáže, ale ak chcete získať viac záujemcov, nepovažujte prax za prioritu. Najmä v dobe nedostatku kvalitných kandidátov si viete nového kolegu vhodne zaškoliť,“ radí Z. Rumiz a dodáva: „To, akú školu kandidát vyštudoval, pri väčšine profesií nie je až také dôležité. Ak hľadáte kandidáta s praxou, sústreďte sa na jeho skúsenosti a záujmy o danú profesiu, ak ide o absolventskú pozíciu – zvýraznite ochotu učiť sa a iné kvality, ktoré sú pre toto miesto potrebné.“

Nezabudnite aktualizovať vaše kontakty

Väčšina kandidátov si pred podaním prihlášky prezrie nielen webové stránky danej spoločnosti, ale aj ich kontá na sociálnych sieťach. Venujte im dostatočnú pozornosť a pravidelne ich aktualizujte. Pridajte tiež informácie o vašom tíme, fotografie, ale aj podrobnosti o vašej firemnej kultúre a hodnotách.

Pridajte do inzerátu kus ľudskosti

Žiaden človek nechce v práci vyhorieť – nezabudnite preto uviesť aj to, ako sa staráte o svojich zamestnancov. Spoločnosti, ktoré sú vnímané pozitívne a ľudsky, dostávajú dvakrát viac žiadostí ako iné.  „V súčasnej dobe hľadajú kandidáti najmä istotu, rovnováhu a stabilitu, preto sa nebojte dať im o tom, že tieto atribúty vaša firma poskytuje, vedieť,“ hovorí prezidentka asociácie. Hlavnými prioritami uchádzačov pri výbere zamestnania podľa výskumov sú: rovnováha medzi pracovným a súkromným životom, mzda a benefity, kolektív, firemná kultúra a stabilita.

Obráťte sa na odborníkov

Pri získavaní nových kolegov rastie potreba využívať inovatívne komunikačné kanály a recruiteské techniky, s ktorými vám vedia odborne poradiť zavedené personálne agentúry. Tie, ktoré sú združené v APAS navyše garantujú vysoký štandard poskytovaných služieb, dodržiavanie etického kódexu aj všetkých legislatívnych pravidiel. Odborne vám pomôžu v oblasti vyhľadávania a posudzovania zamestnancov, vzdelávania, personálneho lízingu, ako aj komplexného personálneho poradenstva.

ASOCIÁCIA PERSONÁLNYCH AGENTÚR SLOVENSKA

Asociácia personálnych agentúr Slovenska (APAS) vznikla ako prvé záujmové združenie ešte v roku 2002 a bola zaregistrovaná dňa 17.1.2003. Asociácia je záujmové profesijné združenie právnických osôb, pričom jeho členmi sú spoločnosti: Grafton Recruitment, Hofmann Personal, Index Nosluš, Lugera, Manpower Group, Proplusco, Synergie, Transfer – international staff aTrenkwalder.

Úlohou Asociácie je najmä zaviesť do personálneho poradenstva štandardy platné v zahraničí a známe zahraničným investorom vo všetkých segmentoch personálneho poradenstva, či už sú to výbery pracovníkov, tréningy, personálny lízing, personálne systémy a pod., ale tiež sa podieľať na tvorbe legislatívy v oblasti zamestnanosti.

www.apas.sk