Uvažujete nad zmenou práce? Toto sú rady personalistov, ako správne naštartovať novú kariéru

Aktuálne máme na trhu viac pracovných ponúk ako záujemcov o prácu, pričom až 75 % ľudí si nájde prácu ľahko, ako ukazujú dáta z prieskumu personálnej agentúry Grafton. Ak vám teda vaše súčasné zamestnanie nevyhovuje, bolo by škoda nevyužiť príležitosť na zmenu. Ako si však nájsť nové pracovné miesto, s ktorým budete naozaj spokojní? Toto radia odborníci z praxe.

Podľa personalistov je dnes ten správny čas na zmenu v pracovnej oblasti, najmä ak vnútorne túžite po zmene radikálnej. I keď dnešné tempo technologického pokroku môže v mnohých vzbudzovať úzkosť, v skutočnosti sú jeho dôležitým dôsledkom aj nové príležitosti. „Nástup technológií štvrtej priemyselnej revolúcie mení podstatu rôznych profesií a vznikajú tiež nové povolania, ktoré ešte v nedávnej minulosti neexistovali. Celkovo sa mení spôsob, akým pracujeme. Reakciou na túto situáciu je aj zmena pohľadu firiem na uchádzačov o prácu a ich prístup k nim,“ hovorí Martin Malo, riaditeľ personálnej agentúry Grafton Recruitment a Gi Group.

Konkrétnym odborným zručnostiam sa už dnes neprikladá až taká vážnosť. Pre mnohé spoločnosti je omnoho dôležitejšia napríklad ochota učiť sa nové veci či otvorenosť novým spôsobom práce. „Ľudia s rôznym zázemím totiž prinášajú do firmy väčšiu flexibilitu myslenia a väčší potenciál reagovať na prichádzajúce zmeny,“ vysvetľuje M. Malo. Všetky tieto skutočnosti tak dnes môžete využiť vo svoj prospech pri zmene práce a hľadaní nového profesijného smerovania, ktoré vám prinesie väčšiu spokojnosť.

5 tipov od personalistov, ako správne naštartovať novú kariéru

1. Zamerajte sa na svoje túžby a nastavte svoje myslenie

Premýšľajte o tom, prečo ste v súčasnom zamestnaní nespokojní a zamerajte sa na vaše vnútorné túžby ohľadne spôsobu či štýlu práce alebo kariérneho postupu. Ak odhalíte svoju skutočnú motiváciu, bude tým správnym hnacím motorom zmien vo vašej pracovnej kariére.

Taktiež osvojenie si spôsobu myslenia nastaveného na rozvoj vám môže prospieť, a to vo viacerých smeroch – budete pripravení na výzvy a ochotní skúšať nové veci, umožní vám lepšie vidieť nové možnosti a príležitosti, zvýši vašu sebadôveru. A dokáže robiť zázraky aj v tom, ako vás budú ako potenciálneho uchádzača o zamestnanie vnímať na pracovnom pohovore.

2. Osvojte si nové zručnosti

Kým kedysi si ľudia v celom svojom pracovnom živote často vystačili s jedným súborom zručností, v ktorých sa postupne zdokonaľovali, dnes si úspešná kariéra vyžaduje neustále vzdelávanie v rôznych smeroch. Schopnosť zmeniť svoje zameranie a získavať celkom nové zručnosti je v súčasnosti dokonca veľmi cenená. Možností, kde a ako sa naučiť niečo nové, je pritom veľa:

3. Ukážte svoju ochotu a motiváciu

Dnes sú firmy viac naklonené prijať niekoho, kto sa chce učiť a je flexibilný, než toho, kto má všetky technické zručnosti, no chýba mu flexibilita. Žijeme v období rýchlych zmien, a prístup k práci by mal túto situáciu odrážať. Takže ak vám chýbajú niektoré zručnosti uvedené v špecifikácii pracovnej ponuky, nevzdávajte to, a na ponuku zareagujte. Môžete napríklad zdôrazniť iné svoje schopnosti, ktoré by mohli byť v budúcej práci užitočné. Pre zamestnávateľov je dnes totiž motivácia a ochota učiť sa rovnako dôležitá ako konkrétne znalosti,“ hovorí M. Malo.

Nikdy by ste tiež nemali váhať urobiť niečo navyše, keď odpovedáte na pracovnú ponuku. Prejavte iniciatívu a podeľte sa o ďalšie materiály, ktoré by mohli byť pre potenciálneho zamestnávateľa zaujímavé — pošlite napríklad odkaz na váš osobný blog, alebo pridajte čokoľvek, čo firme pomôže lepšie vás spoznať ako kandidáta na prácu a vám môže prospieť.

4. Buďte pripravení

Hľadanie tej správnej práce môže trvať dlhšie, no napriek tomu nemusí byť časovo náročné. Treba však zvoliť vhodnú stratégiu. V prvom rade priebežne aktualizujte všetky zdroje informácií o vás — svoje profily na sociálnych sieťach, vrátane LinkedIn tak, aby ste o sebe všade vytvorili konzistentný obraz. Rovnako aktualizujte aj svoj životopis vždy, keď získate nové zručnosti, kvalifikáciu alebo skúsenosti. Budete tak pripravení, keď sa objaví správna príležitosť.

Je tiež dôležité byť v správnom čase na správnom mieste, preto by ste nemali na príležitosť čakať so založenými rukami. Každý deň si nájdite pár minút na to, aby ste si prečítali pracovné ponuky. Budete tak mať prehľad a možnosť zareagovať ako prví.

5. Rozhoďte siete čo najširšie

Pri hľadaní práce sa neorientujte len na stránky pracovných portálov. Využite aj sociálne siete, napríklad Facebook alebo LinkedIn. Ak nemusíte byť pri hľadaní novej práce diskrétni, povedzte to aj svojmu okoliu. Je možné, že takto dostanete tip na zaujímavú pozíciu alebo osobné odporúčanie, ktoré môže byť veľmi cenné. No a v neposlednom rade — kontaktujte personálnu agentúru. Tu vám totiž dokážu poskytnúť podrobné informácie nielen o tom, čo u uchádzačov hľadajú jednotlivé spoločnosti, ale pomôžu vám aj identifikovať vaše schopnosti, ktoré by vás mohli posunúť do iného odvetvia alebo k iným pracovným úlohám. Dobrý personalista vám tiež pomôže napísať životopis tak, aby potenciálnych zamestnávateľov zaujal, a pripraví vás na pohovory. Nakoniec, čím viac možností a rôznych kanálov využijete, tým efektívnejšie bude vaše hľadanie a tým zaujímavejšie ponuky môžete objaviť.

O Grafton Slovakia

Personálna agentúra Grafton Slovakia bola založená v roku 2004 a v súčasnej dobe pôsobí v Bratislave, Nitre, Košiciach, Prešove a Žiline. Je súčasťou Gi Group Holding. Svojim lokálnym aj medzinárodným klientom, ako i uchádzačom o prácu ponúka široké portfólio služieb v oblasti náboru, dočasného pridelenia zamestnancov a talent manažmentu či rôznorodých HR riešení. Pripravuje tiež na mieru riešenia outsourcingu alebo kompletné zaistenie servisu náboru riadením celého procesu ako hlavný dodávateľ. Patrí medzi popredných poskytovateľov outplacementových služieb a poradenstva, ako aj výberu zamestnancov pomocou assessment centier, špeciálnych testov a dodatočne ponúka poradenský servis v oblasti ľudských zdrojov. Viac na www.grafton.sk

O Gi Group Holding

Gi Group Holding je prvá talianska nadnárodná spoločnosť pôsobiaca v oblasti zamestnávania a zároveň je jedným zo svetových lídrov v oblasti služieb zameraných na rozvoj trhu práce. Skupina pôsobí v oblasti dočasného pridelenia i zamestnávania na hlavný pracovný pomer, ďalej potom vyhľadávania a výberu zamestnancov, executive search, školenia, podpory relokácie, outsourcingu a poradenstva v oblasti personálnych a administratívnych služieb. Spoločnosť zamestnáva viac než 6 000 zamestnancov a vďaka svojej priamej prítomnosti a strategickým partnerstvám pôsobí vo viac než 100 krajinách Európy, APAC, Ameriky a Afriky. Gi Group Holding poskytuje služby viac než 20 000 klientskych spoločnostiam a s tržbami vo výške 3,3 miliardy EUR (2021) je 5. najväčšou európskou personálnou firmou a 16. na svete (podľa Staffing Industry Analysts).

www.gigroupholding.com