GraftonPracovný trh

Viete, ako zareagovať, keď vás osloví headhunter alebo personálna agentúra?

Volá vám neznáme telefónne číslo a ponúkne vám skvelú prácu? Nemusíte dokonca pracovať ani v oblasti IT, byť na vysokej manažérskej pozícii alebo hovoriť excelentne viacerými cudzími jazykmi. Kedy sa to môže stať a prečo, ale tiež aké výhody má takáto ponuka a na čo si dať naopak pozor hovorí Dominika Neprašová z personálnej agentúry Grafton.

Personálne agentúry alebo headhunteri fungujú na pracovnom trhu ako tzv. externé HR oddelenie, teda oddelenie pre ľudské zdroje. Od svojich klientov majú zadané presné pracovné pozície, ktoré potrebujú obsadiť tými správnymi zamestnancami. „Kandidáta, ktorý je dostupný na pracovnom trhu, oslovíme práve na základe zadania klienta, a to vtedy, ak vyhodnotíme, že by daná ponuka mohla byť pre neho zaujímavá,“ vysvetľuje Dominika Neprašová, Recruitment Consultant spoločnosti Grafton.

Práve po lockdowne zaznamenali personálne agentúry zvýšený dopyt zo strany klientov o hľadanie nových pracovníkov. A to aj napriek tomu, že nastala letná sezóna a ľudia si začali čerpať dovolenky. „Potreba nájsť vhodných uchádzačov nesúvisí s ročným obdobím, ak firma potrebuje obsadiť 5 rôznych pracovných pozícií, musí sa to udiať v čo najkratšom čase. Nezáleží na tom, či je začiatok roka alebo leto, „uhorková sezóna“ na personálnom trhu neexistuje. Po uvoľnení pandemických opatrení nastalo oživenie ekonomiky, s čím súvisí aj rast zamestnanosti,“ dodáva odborníčka.

Pandémia ovplyvnila aj výberový proces

Na začiatku obsadenia pracovnej pozície je vždy prvotný prescreening zo strany personálnej agentúry – teda vytipovanie vhodných uchádzačov na oslovenie. Každá agentúra má svoju vlastnú databázu, ktorú si pravidelne aktualizuje a dopĺňa. Tvoria ju životopisy ľudí, s ktorými bola v kontakte v minulosti, ale aj noví záujemcovia, ktorí majú svoj životopis zverejnený na voľne dostupných pracovných portáloch či LinkedIne. Ide tiež o kandidátov, ktorí sú odporučení širokým portfóliom ďalších spolupracovníkov z rôznych profesijných odborov.

Nasleduje prvý telefonický kontakt, kde si recruiter s uchádzačom prejde pracovné skúsenosti a zručnosti, rozprávajú sa o základných podmienkach, ktoré musia byť na tú danú pracovnú pozíciu splnené. Ak ich záujemca splní, postupuje do druhého kola, ktorým je pohovor v personálnej agentúre. Osobný kontakt je vždy veľmi vítaný a to na oboch stranách. Kandidát má možnosť spoznať personalistu, ktorý sa snaží nájsť mu lepšie zamestnanie, na druhej strane konzultant navníma pocity aj motiváciu záujemcu o zamestnanie. Ako hovorí D. Neprašová, v čase pandemickej situácie nastali zmeny aj v tejto oblasti: „Vymenili sme osobné stretnutia za video hovory a začali sme využívať aj rôzne online platformy. No akýkoľvek spôsob si konzultant a kandidát zvolia, pohovor má rovnakú výpovednú a informačnú hodnotu ako predtým.“

Zvýšte svoje šance na pracovnom trhu

Hoci je pracovných pozícií v súčasnosti dostatok, neznamená to, že si svoju vysnívanú prácu nájde každý. Zvýšiť svoje šance môžete práve správnou aktivitou na sociálnych sieťach, najmä LinkedIne, uverejnením životopisu na dostupných online portáloch, ale aj oslovením personálnej agentúry. Výhod takejto spolupráce je hneď viacero – pracovník nadviaže spoluprácu s recruiterom, ktorý veľmi dobre pozná potreby a očakávania klienta. Z prvej ruky dostane všetky informácie o spoločnosti, firemnej kultúre aj o pozícii samotnej a jej benefitoch. Ide o veci, ktoré nie je možné nájsť len tak na internete. Kandidátovi však pomôžu dozvedieť sa všetko potrebné a rozhodnúť sa, či má záujem uchádzať sa o prácu alebo nie.

Konzultant personálnej agentúry tiež kandidátovi poradí, ako správne napísať životopis, motivačný list, ako sa čo najlepšie odprezentovať na pohovore. Dokonca ho na samotný pohovor vie pripraviť. Zástupca personálnej agentúry následne sprevádza uchádzača celým výberovým procesom a robí mu podporu po všetkých stránkach, ktoré v pracovnej oblasti potrebuje doladiť. „V Graftone sa snažíme o komplexnú pomoc a poradenstvo a to nielen pre našich klientov, ale tiež pre kandidátov. Pomôžeme im nielen vo vyššie uvedených oblastiach, ale tiež si otvorene preberieme aj otázku mzdy – recruiter vie uchádzačovi podať objektívnu informáciu z trhu o tom, či sú jeho očakávania nad- alebo podhodnotené. V neposlednom rade vieme záujemcovi pomôcť s kariérnym rozvojom. Bude od nás kontinuálne dostávať aktuálne pracovné ponuky, ktoré môžu byť preňho zaujímavé a pomôžu mu profesijne napredovať,“ prezrádza ďalšie benefity Neprašová.

Na pohovor sa kvalitne pripravte

V prípade, že si niektorú z ponúkaných pozícií vyberiete, začína sa výberový proces na strane klienta. Odborníčka odporúča kvalitnú prípravu: „Dôležité je odprezentovať sám seba štruktúrovane a zrozumiteľne – čo mám za sebou, čo som robil, silné stránky, aj aké je moje smerovanie do budúcna. Zároveň je podstatné vysvetliť svoju motiváciu pracovať pre danú spoločnosť.“

Ak si však firma vyberie iného kandidáta, napíše personálnej agentúre dôvody, pre ktoré sa tak stalo – to je tiež ďalší benefit tejto formy spolupráce. Záujemca získa cennú spätnú väzbu, prečo nebol vybraný, a spoločne s recruiterom môžu zapracovať na zlepšení. „S našimi kandidátmi sme v nepretržitom kontakte a, našťastie, sa stretávame s veľmi pozitívnou odozvou na naše služby. Je to pre nás hnací motor, pretože cieľom je nájsť uchádzačovi takú prácu, ktorá ho bude napĺňať,“ dodáva personalistka z Graftonu.   

Nesporné je, že hľadanie lepšej práce cez pracovnú agentúru má rastúci potenciál a to vďaka širokému výberu možností a poradenstva, ku ktorému by sa inak kandidáti nedostali. Ak sa obávate, že vás oslovil podvodník, viete si to veľmi rýchlo overiť. Všetky relevantné personálne agentúry majú svoje oficiálne webové stránky, kde je aj všeobecný telefonický kontakt. Cez ten stačí zavolať vášho personalistu a spojiť sa s ním. Ďalšou možnosťou sú referencie od niekoho, kto s agentúrou už skúsenosť v minulosti mal.

Dopyt po IT profesionáloch aj absolventoch

Najväčší záujem na pracovnom trhu je tradične po pracovníkoch z IT, stúpa tiež dopyt po rôznych jazykových kombináciách, ktoré sú potrebné v prozákaznícky orientovaných firmách či v oblasti financií. Služby headhunterov či personálnych agentúr využívajú tiež spoločnosti, ktoré potrebujú obsadiť vyššie manažérske či riaditeľské pozície. „V týchto profesiách si chcú vybrať tých najlepších kandidátov a preto chcú vidieť čo najviac relevantných ľudí z trhu,“ hovorí D. Neprašová a dodáva: „Aj keď sa stretávame so všetkými typmi pracovných pozícií, za posledné roky zaznamenávame zvýšený záujem o rôzne juniorné a absolventské miesta. Takíto uchádzači nemusia mať žiadne špeciálne skúsenosti, pretože firma si svojich nováčikov zaškolí vo sfére, ktorú potrebuje.“